Zij aan zij met de optiekprofessional: Eye Supply
Woensdag 22 april 2020 – Vaktijdschrijft de Opticien
Er voor elkaar zijn is essentieel in deze moeilijke tijd. Gelukkig zien wij als vaktijdschrift dat de saamhorigheid binnen de branche groot is, met name de band tussen de optiekprofessional en de leverancier is nu belangrijker dan ooit. In deze online rubriek ‘Zij aan zij met de optiekprofessional’ lichten we een aantal leveranciers uit die juist nu een stap extra nemen. Dit keer vertelt eigenaar van Eye Supply Mark van Keulen alles over de ondersteuning die Eye Supply biedt aan de optiekprofessionals.
Hoe zien jullie de rol van de leverancier in deze crisistijd?
Ik denk dat voor de gehele keten een belangrijke rol is weggelegd, zowel voor de fabrikanten, wij als groothandel en voor de opticiens. De fabrikanten proberen met alle richtlijnen en constant veranderde omstandigheden hun levering zo goed mogelijk door te laten gaan. Dit is tot nu toe eigenlijk heel goed gelukt. Wij hebben o.a. 3 leveranciers uit Noord-Italië van de merken MODO, ECO, VANNI en Polar, zelfs zij zijn erin geslaagd om dagelijks en in een enkel geval wekelijks onze bestellingen op te sturen.
Wij als leverancier houden onze service op ons hoge niveau. De leveringen blijven komen en daarnaast hebben de door de grote van ons bedrijfspand de luxe dat we allemaal over een eigen kantoor beschikken. Iedereen is dan ook aan het werk hier, met alle richtlijnen die uiteraard in acht worden genomen. Alleen Guido, de account manager van het Zuidwesten werkt vanuit huis. Zijn vrouw werkt in het ziekenhuis, daarom zorgt hij momenteel voor zijn 2 dochters.
Wij hebben besloten de naleveringen on hold te zetten, op een later moment als de winkels weer in staat zijn omzet te genereren nemen we contact op, wanneer deze geleverd kunnen worden. Verder hebben we wat aanvragen gehad van opticiens die vragen of we mee kunnen denken met de betalingen, we gaan met hen uiteraard zoveel mogelijk in gesprek en proberen ze door deze lastige tijd heen te helpen met individuele regelingen. Goede communicatie met elkaar is essentieel. Een goed voorbeeld hiervan is een zeer trouwe klant die net z’n complete winkel heeft verbouwd en z’n opening en dus extra omzetboost eind maart had gepland. Door het virus is dit alles in het water gevallen en blijft de benodigde goede start na de investeringen uit, als hij hier dan over belt, denken wij graag met hem mee in deze onvoorziene situatie. Om dit te kunnen blijven doen, is er wel een belangrijke rol weggelegd voor een groot deel van de opticiens. Voor diegene die wel een buffer hebben is het zeer belangrijk dat ze hun rekening wel gewoon netjes op tijd blijven betalen, gelukkig doet het overgrote deel dit ook. Wij als leverancier doen dat ook. Hierdoor zijn we samen in staat om de kwetsbare opticiens, die door omstandigheden minder buffer hebben, te helpen in deze moeilijke tijd. De fabrieken blijven hierdoor ook bestaan, omdat ze hun rekeningen betaald krijgen.
Wat waren jullie eerste stappen richting de opticiens toen bekend werd dat de maatregelen werden aangescherpt?
Wij hebben adequaat gecommuniceerd hoe wij de maatregelen van het RIVM en door ons nodig geachte maatregelen toepassen. We hebben gevraagd aan klanten of ze hun bestellingen zoveel mogelijk telefonisch, per mail of via de webshop wilde doorgeven en dat in urgente situaties de account managers wel op bezoek konden komen. We hebben voor elke account manager schermen, handschoenen en reinigingsspray besteld, zodat ze indien nodig veilig op bezoek konden gaan bij de opticien.
Hoe onderhouden jullie contact met de opticiens? Wij hebben dagelijks contact met de opticiens, telefonisch, per mail en via social media. We proberen met ze mee te denken en adviezen te geven indien gewenst. Soms is het al gewoon even fijn om met elkaar over koetjes en kalfjes te praten en even niet over het virus.
Wat is over het algemeen het sentiment onder de opticiens?
In eerste instantie zat net zoals bij heel veel Nederlanders de angst er goed in, met als gevolg dat best wat winkels hebben moeten besluiten om hun deuren te sluiten. Dat moet heel moeilijk zijn geweest, maar ook begrijpelijk. Mensen moesten leren omgaan met de nieuwe richtlijnen, zowel de opticiens als de klanten, dit had tijd nodig. Nadat de mensen dit door hadden en waren bekomen van de eerste schrik en de ergste golf nu afgeremd lijkt te zijn, zien we winkels weer open gaan. Het besef dat we ons aan moeten passen omdat dit nog wel even kan duren is er. Ik zie inmiddels goede initiatieven van vele winkels, die allerlei maatregelen hebben genomen en deze goed communiceren om de consument weer naar de winkels te trekken. Erg belangrijk denk ik, we zijn allemaal ondernemers, ondernemen is immers je zo snel mogelijk aanpassen aan veranderende omstandigheden om hier vervolgens zo goed mogelijk op in te spelen. Het is te hopen dat de maatregelen snel kunnen worden versoepeld en de consument de weg naar de winkels weer weet te vinden. Uiteindelijk hebben veel mensen thuis gezeten, niet al te veel geld uitgegeven en lijken verre vakanties er voorlopig ook niet in te zitten, waardoor ze misschien wat extra geld hebben voor een mooie en kwalitatief goede (zonne)bril, die een frisse nieuwe look geeft!
Welke acties hebben jullie opgezet om de opticiens zo goed mogelijk te ondersteunen?
Wij zijn dus zoals hierboven beschreven in gesprek gegaan met opticiens die moeite hadden hun rekening op tijd te betalen en hebben samen naar een oplossing gezocht, daarnaast hebben we naleveringen op hold gezet van al onze klanten.
Doordat we hebben aangegeven aan onze klanten om zoveel mogelijk via onze webshop te bestellen, zijn we daar ook gelijk mee aan de slag gegaan, hierdoor is het plaatsen van een bestelling nog eenvoudiger geworden. Wij zijn verder druk in de weer om allerlei processen te verbeteren en nieuwe tools te ontwikkelen, zo hebben we flyers gemaakt voor onze klanten, met de belangrijke eigenschappen en leuke weetjes over onze merken. Momenteel zijn we met leveranciers en andere partijen aan het onderzoeken welke kansen er liggen, om straks samen met de opticiens goed uit de startblokken te kunnen komen.
Hoe schat jij het effect in van deze crisis op de optiekmarkt (Nederland en/of België)?
Ik hoop dat zo min mogelijk opticiens in te grote problemen zijn gekomen door het tijdelijk wegvallen van omzet en dat de genomen maatregelen door de regering hun effect hebben gehad. Belangrijk is wel dat de maatregelen zo snel mogelijk ingeperkt kunnen worden. Het is nu denk ik essentieel dat de opticiens de vrijgekomen tijd investeren in het ontwikkelen van nieuwe ideeën en uitwerken van concepten. Straks moeten ze proberen nog te profiteren van het mooie voorjaarsweer en een goede zomer gaan draaien. Als dit gebeurt dan verwacht ik dat we in september, al dan niet met diverse maatregelen met zijn allen, een mooie najaarsbeurs kunnen organiseren, wat de start kan zijn van een goed najaar!
Ik denk dat het effect van deze crisis wel is dat het nog duidelijker is geworden voor de opticien, hoe belangrijk het is een echte samenwerking met degelijke leveranciers te hebben. Verder hoop ik dat dingen zoals thuis werken en het goed naar elkaar omkijken blijvende effecten zijn van deze crisis, daar wordt de wereld toch een stukje leefbaarder door.
Heb je verder nog tips, advies of een boodschap voor de opticiens?
Blijf gezond, let op elkaar en probeer positief te blijven. Probeer te genieten van de extra tijd die je ondanks de beperkingen door kan brengen met je gezin. Gebruik deze tijd om de winkel op te ruimen of een likje verf te geven, nieuwe ideeën te ontwikkelen, processen te stroomlijnen, train je medewerkers en blijf communiceren naar je klanten, zodat je er klaar voor bent als alles weer op gang komt!